tisdag 22 februari 2011

Dagens Tips: Röd Laxsoppa

Lagade för första gången i mitt liv soppa och det blev riktigt smarrigt och många lunchlådor står nu på avsvalning i vårt kök.

Röd Laxsoppa

4-5 portioner
  • 5 potatisar
  • 2 morötter
  • 1 liten lök, röd eller gul
  • 2 vitlöksklyftor
  • rapsolja till stekning
  • 500 g krossade tomater
  • 11 dl vatten
  • 2 grönsaksbuljongtärningar
  • 300-400 g laxfilé
  • 1 dl vitt vin
  • 1/2 dl créme fraiche
  • 1 msk torkad oregano
  • vitpeppar
  • ett gott bröd till servering
Gör så här:

  1. Skala potatisarna och skär i kuber. Skala morötter och skär i små stavar. Skala och hacka lök och vitlök,
  2. Låt potatis, morötter och lök fräsa en knapp minut i olja i en stor kastrull. Häll på tomatkross och vatten, tillsätt buljongtärningarna. Låt koka i ca 20min tills potatisen är genomkokt.
  3. Skär laxen i små kuber.
  4. Tillsätt vin och créme fraiche i soppan. Smaka av med oregano och peppar. Låt koka upp och lägg i fisken. Sjud på medelstark värme i några minuter tills fisken är klar. Servera med ett gott bröd.
Så här gjorde jag:)

Hade i två burkar tomatkross, en burk är ju på 400 g... Hade ingen oregano men fryst färsk basilika så det tog jag, missade att det var vitpapper så det blev svartpeppar. Använde havssalt och avstod från vitt vin då jag inte tyckte att bebisen skulle smygsupa inne i magen. Blev lika smarrigt för det... Perfekt också att göra matlådor och frysa in.

The Swedish Chef

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar