torsdag 21 april 2011

Kan själv!

Idag blev en milstolpe i mitt liv;) Körde bil helt själv till Willys och handlade...tjoho!!
Har lite köra-bil-fobi-och-speciellt-i-fina-bilar-skräck. Sambon cyklade till jobb och jag fick mer än gärna låna den så sagt och gjort det gjorde jag. Gick hur bra som helst, bara en lastbil som tutade på mig en gång, inte illa..;) missade att han skulle in på mitt körfält och det var högerregel, men men om han tyckte att det var en bra ide att prega sig in med sitt ekipage (två släp) framför mig så fine by me..
Så skönt att kunna handla och inte behöva kånka på allt som jag brukar göra. Ska förbereda för påskmiddag hemma hos pappa på lördag, gjorde inlagd sill så nu stinker köket bara fisk... Imorgon ska Hallonpannacottapaj och citronmarängpaj bakas och på lördag ska sista sillen läggas in och sen iväg till pappa för att hjälpa till med det sista. Detta är riktig vuxenvarning! Har aldrig gjort inlagd sill men lätt var det.

Här kommer recept från ICA kuriren:


Pepparrotssill med örter

 8 portioner

Tillagningstid: 35 min.
  • 2 dl vatten
  • 1/2 dl ättikssprit, 24 %
  • 1 dl strösocker
  • 20 kryddpepparkorn
  • 10 små lagerblad
  • 2 burkar (ca 420 g avrunnen vikt) inläggningssill
  • 10 cm färsk pepparrot
  • 4 kvistar färsk timjan
  • 4 kvistar färsk dragon
  • 1 stor rödlök

Gör så här

  • Koka upp vatten, ättika och socker så att sockret löser sig. Tillsätt kryddpeppar och lagerblad och låt lagen kallna.
  • Skölj sillen och skär den i bitar. Varva sillen med tunt skivad pepparrot, örter och klyftad rödlök
  • i en burk eller ett krus.
  • Slå den kalla lagen över och låt burken stå kallt med lock i minst
  • 2 dagar före servering.

Kommentarer

Tid 35 minuter + tid för att dra.
Receptet är från Tareq Taylors bok "Om mat och kärlek"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar