fredag 25 november 2011

Ut och röra på sig

Har inte skrivt så mycket om mina planer på att gå ner i vikt då det helt enkelt har avstannat. Men något som jag gör istället för att fokusera på viktnedgång är att gå ut och promenarar. Då pratar jag inte om söndagspromenader utan att gå i lagom raskt takt, som minst 5 km och vanligtvis en mil per dag. Jag powerwalkar några gånger i veckan, med eller utan vagn spelar ingen roll, bara jag gör det!

För mig gäller det att ha bra skor, bra kläder, tänka på hållningen/rak i ryggen, ett steg i taget, så fort och så långt jag bara orkar. Det har givit resultat i form av fastare kropp, mer ork och bättre kondition.

Jag använder appen Runtastic på min iphone så jag vet hur fort jag gått, hur långt och man kan även se vägen man gått på karta. Det är stor motivation för mig att se hur långt man gått och man kan se sammanställningar per mån/vecka eller allt som allt hur långt man gått. Det gäller även för de som cyklar/springer eller gör annan aktivitet.

Jag har införskaffat mig en cykelkarta över Helsingborg (finns gratis på Turistbyrån) så jag kan få överblick och gå så många omvägar jag bara kan för att det ska bli längre väg att gå till mitt mål. Cykelkartan är superbra då du ser alla bra vägar du kan gå istället för bilväg.

Jag kan inte gå ut och bara gå utan har alltid ett mål. Som t ex för några veckor sen så skulle jag handla mat till Leo. Istället för att gå till närmaste butik gick jag och Leo till Willys med en rejäl omväg. Det blev allt som allt 7 km istället för 2,5 km. Det blev en ordentlig powerwalk dit och hem med en lång uppförsbacke på tillbakavägen. Jag gillar verkligen backar för då tränar man rumpan och andra muskler som då sitter bra till.

Detta kosta inte ett öre jämfört med ett gym, Leo kommer ut varje dag, jag får frisk luft och motion. Det kan inte bli bättre!

Cool kille ute på promenad

Mysigt höstväder på Elineberg

Gissa vilken avdelning Leo sken upp vid? Såklart vid barnmaten...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar