fredag 9 september 2011

Min Tinnitus

På HRF´s  Facebooksida fick jag länken där man kan lyssna på olika tinnitusljud  Själv har jag tre olika ljud i huvudet. Ett vitt brus som är högfrekvent, ett pip som svajar upp och ner i styrka och ett pip som är väldigt lågt. Min tinnitus kan även härma ljud, som ett "ljudminne". Jag kan höra Leo´s speldosa ibland, någon gång fågelkvitter och när jag är riktigt stressad och spänd ett huslarm . Hör även Leo gråta fastän han är knäpptyst ;)

För att lindra min tinnitus undviker jag att stressa, sova mycket och ta hand om min hälsa. Jag skaffade en bettskena hos tandläkaren och det har hjälpt jättemycket. Innan kunde jag ha sk attacker i två veckor där jag inte kunde höra mig själv tänka ens engång. Då sa kroppen till att ta det lugnt och det lugnade ner sig igen.

Min tinnitus har varit en del av mig i tolv år och jag försöker göra det bästa av det. Det är inte synd om mig och jag kan hantera det, bara jag lyssnar på kroppen. Tack vare min hörselskada och tinnitus är jag väldigt lyhörd och fäster inte så stor vikt vid vad som sägs utan mer vad jag känner av från den andra personen. Jag kan läsa mycket mellan raderna om man säger så;)

Har aldrig undvikit att göra något utan hittat andra sätt att göra saker på. Står på mig och säger ifrån när jag inte tycker något är ok. Jag har också rätt att vara med och det har alla andra med!

Självklart så hade jag helst varit normalhörande, men nu är det som det är och det är upp till mig hur jag hanterar det och lever mitt liv!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar