onsdag 16 maj 2012

Tecken som stöd - kort introduktion

Har så himla roligt då jag håller på att lära oss alla tecken som stöd, en "light verision" av teckenspråk. Det är inget farligt eller komplicerat, utan underlättar för mig och familjen i vår vardag.

Det tecken som stöd eller TAKK, TSS eller AKK gör är att man understryker nyckelord när man talar. Om jag t ex säger; Hämta bollen, så tecknar jag ordet boll för att understryka vad jag vill.
Läs även en blogg som jag kom över som förklarar detta utförligare. Hennes son har Down Syndrom och de gör detta tills deras son börjar prata.
Så det är lite skillnad då jag vill hålla på med detta resten av mitt liv, min hörselskada kommer ju inte försvinna utan troligen bli värre. Om nu inte vetenskapen kommer på en mirakelkur vill säga.

Tänk er en situation då Leo är törstig, det är stressigt, mitt i stan vid en trafikerad gata, folk går förbi, bussar susar förbi, inte en chans att jag skulle höra vad han eller någon annan sa. Han upprepar att han vill dricka något flera gånger, jag hör inte och blir stressad, spänner hela kroppen för att förstå vad han vill. Han blir ledsen och frustrerad.
Tänk er samma situation, han tecknar "dricka". Jag ger honom vatten och vi går vidare, båda lika glada.

Detta är ett fantastiskt sätt att kunna kommunicera och en gåva som jag vill ge Leo. Som någon sa när jag sa åt henne att teckna "kom" till Leo, hon tyckte att hon fick mer kontakt med honom, han svarade på ett helt annat sätt än när hon bara sa åt honom att komma.

Barn som lär sig TSS, tecken som stöd, börjar oftast prata mycket tidigare och även läsa. De använder alla sinnena och får även "känna" på orden eller bokstäverna. Visst är det häftigt!

Man behöver inte vara hörselskadad eller ha talsvårigheter för att lära sig detta utan göra det för att det är roligt och man får sådan respons och uppmärksamhet tillbaka. Det ska vara roligt och man kan leka fram ord och tecken. Jag har precis börjat med detta och man lär sig fort då tecknen oftast är väldigt logiska.

Till dig som funderar på att lära dig och andra TSS är mitt råd att aldrig tveka, det är jätteroligt!


PS. Har du frågor om TSS så berättar jag gärna!


Tips på länkar om du vill veta mer. Klicka på rubrikerna.

Teckenhatten Ska beställa därifrån snart som om någon vill ha något säga bara till.

UR - Intressanta instruktionsvideo

Bildbas tecken - CD skiva och webbplats med tecken

Ellas Förlag - böcker med TSS

Teckna.se - Här kan du bla skriva ut teckenblad, finns även som App

Babytecken - lära små barn

TSP Lexikon - Teckenspråkigt lexikon, finns även som app, gratis


Finns många bra böcker att låna på biblioteket, sagoböcker med TSS mm. Bara fråga så hjälper de dig.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar