onsdag 30 maj 2012

Första tecknet!

Så stolt man kan bli, nästan lika häftigt som när Leo sa sitt första ord, "titta".
Idag gjorde han sitt första tecken och det var för "lampa"!
Håller på med TSS- Tecken som stöd och han förstår än så länge äta, dricka, boll, kom hit, pappa napp, bil, välling och lampa.

Om man sa till Leo att hämta bollen utan att teckna "boll"så hände inget i början, men när vi började teckna det så sprang han iväg och tog bollen direkt. Efter några gånger så hämtar han nu bollen utan att vi tecknar "boll" när vi testade för att se.
Så roligt att det funkar och han självmant tecknar!
Vi tvingar honom absolut inte utan han får själv göra det om han vill och han verkar tycka det är roligt. Han tittar ofta uppmärksammat när man tecknar och jag har kommit på att detta är super då han tittar på mig när vi kommunicerar.
Sen när han kommer börja prata så kommer det vara naturligt att han inte vänder sig bort så jag inte hör vad han säger utan se på mig. Detta borde fler lära sig så jag hör..;)
Är en glad mamma idag!




1 kommentar:

  1. Så coolt och smart. På barnens dagis använder d TSS för att ge dem fler möjligheter att uttrycka sig. Esther har gjort ngt tecken tydligen men d vet ju inte vi som inte kan. Ska nog allt be personalen om en lista med ord d tränar så man kan hjälps dem. Esther utv. Jättemycket nu språkmässigt så hon suger ju in allt :) ha d gott, Jeanette Walldén

    SvaraRadera