måndag 16 april 2012

Börjar gå mot sitt slut och rättigheter

Min mammaledighet är nu på nedräkning och i augusti börjar busungen på dagis. Det är med blandade känslor, vet att Leo kommer stortrivas då han älskar att leka med andra och är en social unge, jag vill börja jobba sen och leva lite "vuxenliv" men det är så roligt att se Leo´s framsteg och bara vara. Visst, vissa dagar är väldigt jobbiga då man inte får ihop det, inget går enligt planerna och man stressar (som tur var väldigt få dagar). Men sen händer något fantastiskt som att han t ex vinkar eller börja krypa eller prata. Då glömmer man allt det där som varit och man blir så glad enda in i själen och vill aldrig släppa taget om honom. Vi skrattar mycket och hittar på roliga saker om dagarna. Det är roligt att vara mamma till Leo!
Förra veckan tog jag första steget mot vuxenlivet och gick till min gamla arbetsplats, Arbetsförmedlingen, för att skriva in mig. Denna veckan ska jag träffa min handläggare. Sen ska jag slussas vidare till Rehab handläggare har jag bestämt. Då jag är hörselskadad kan det inte skada att få extra hjälp att hitta en arbetsplats till mig där jag kan ge 100% på jobbet och inte på att försöka höra, dvs vara i en dålig ljudmiljö.
De har även sk SIUS konsulenter som är ett steg längre. De är verkligen toppen! De har inte lika många sökande och följer t ex med ut till atbetsplatsen om det behövs. Jag hade ett möte med dem men kände inte det behovet, men bra att känna till att det finns.
Jag har fått mycket hjälp med hjälpmedel och har konferensutrustning, telefonhjälpmedel, mina hörapparater mm. Alla som har ett funktionshinder som är dokumenterat och man kan visa papper på det får hjälp med upp till 100 000 kr i hjälpmedel. Det låter mycket men det springer snappt iväg, innnan var det "bara" 50 000" och jag kom lätt upp över den summan. Det är toppen att det finns, annars hade jag inte klarat av mina arbeten lika bra eller inte alls beroende på situation. Tack vare det klarar jag de flesta arbeten och det gäller att kräva och ta emot all hjälp man kan få. Läs på om dina rättigheter, ingen annan gör det åt dig!

Nu sover den lilla busen och Leo´s mormor kommer snart på besök för att klippa min lugg. Sen ska vi ut i det fina vårvädret och köpa tyg att sy åkpåse till barnvagnen. Nu ska jag njuta av min mammaledighet några månader till! Vad ska du göra idag som gör denna dagen extra bra?

Jag idag:D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar