måndag 3 december 2012

En dag på Dunkers

I lördags gick jag och Leo hemifrån på förmiddagen för att möta upp min mamma på Dunkers Kulturhus. Det var en utställning med Jan Lööf, han som bla gjorde Skrotnisse och hans vänner, som pågår t om den 13 januari nästa år, som var målet.
Dunkers har ibland familjelördagar där barnfamiljer går in gratis på vissa utställningar och då vi har Musieföreningens årskort, LÄNK HÄR, så gick vi in gratis på hela Dunkers.


Utställningen var toppen då Leo kunde springa runt helt fritt och titta på alla saker och även ta på dem. Han gillade speciellt att titta på dockorna som var original från filmen, även vi tyckte det var häftigt. Snacka om man fick Flashback från barndomen när man satt bänkad framför Tv:n och det läskiga skelettet som pratade skrämde mig till tusen.

Det fanns även ett pysselrum där barnen fick titta i en sagobok med några uppgifter. Men Leo var lite för liten för detta så han ritade istället och bläddrade i boken.

Det fanns även ett "skrotrum" med en massa sladdar, mojänger, cyklar, delar från diverse apparater, skruvar mm. Leo fastnade för en trampbil med dammsugarstång och några tunnor med lock var hur spännande som helst. Det kom en jättetrevlig herre (en av besökarna) på en elektrisk rullstol och Leo fick trycka lite på hans knappar till den. Leo gillade det skarpt, det blinkade, pep och hade sig. Jag försökte varna att Leo kanske tryckte på något så han skulle flyga ur sin rullstol men han satt fortfarande kvar på sin plats när vi gick...
Kan varmt rekommendera utställningen, den är lagom stor och finns något för alla, jag kommer gå dit fler gånger med Leo.

Efter utställningen var det dags för lunch och Leo somnade sött i sin vagn så jag och mamma kunde äta i lugn och ro. Blev en av mina favoriter, räkmacka och mamma åt Ceasar Sallad. Vi gick även en runda på de övriga utställningarna medans Leo sov, en med en massa konstiga porträtt och bordellaktig belysning där hela utställningen var med röda väggar, golv och tak. Inte min grej....alldeles för deprimerande...

En annan var på nedervåningen med axplock ur Helsingborgs Historia. Den var väldigt intressant med allt ifrån parkeringsautomater från 1969, en flyktingbåt från andra världskriget till handgjorda handskar i nutid. Den gillade jag bättre.

Efter Dunkers blev det en runda på stan för att hitta vinterskor till mig men det var inte det lättaste. Sedan var det dags att bege sig hemåt, vi hade verkligen en rolig dag alla tre och Dunkers var över förväntan, blev positivt överraskad.



Skrotnisse på Bio

Busungen kunde springa fritt
Orginaldockorna


Så fina!


Gubbsnack


Jag och busungen


Jättetrevlig personal som höll i pysselrummet


Leo läser bok

Mormor och Leo ritar

Man fick klippa, klistra och rita hur mycket man ville.
I skrotrummet

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar