tisdag 12 augusti 2014

Förlossningsberättelse - När lilla Nova kom till världen

Kl 12 på natten vaknade jag av värsta värken och värre skulle det bli! Hade förberett så fint med pilatesboll, TENS apparat och även mentalt att detta skulle ta tid, var hemma ganska länge när jag väntade Leo så tänkte att jag har gott om tid...
Halv 2 körde Tobbe Leo till farmor och farfar, när han kom tillbaka stod jag i badrummet, lutad över karmen och skrek, hade så fruktansvärt ont och starka värkar, ville bara ha lustgas! Varför fönsterkarmen i badrummet, jo det var perfekt höjd att luta sig mot;)
Sa att jag måste till BB och Tobbe ringde dit, ja, vi fick komma. In i bilen eller ja stannar först på parkeringen när en värk kom sen var det bara att hoppa in. Tur vi bor nära sjukhuset, typ 5 min med bil.

Väl inne på BB gick det fort, Barnmorskan undersökte mig och sa att hon misstänkte att bebis låg med rumpan först, kallade på doktorn som kunde konstatera att så var det.
Han sa att jag fick välja mellan att föda vanligt eller kejsarsnitt, hade inte lång tid på mig då jag var öppen 6 cm och ingen tid att göra vändningsförsök, så efter 5 min bestämde jag mig, något stressad, att det fick bli kejsarsnitt då jag inte vill riskera att hon fastnade. Om det skulle hända är det svårt att få ut bebisen...
Det kändes verkligen som rätt beslut och själva operationen gick jättebra, kände ingenting, bara att de buffade runt i magen. Kl 4.41 föddes Nova och hon var så fin!

Nykläckt bebis
Denna gången stannade jag 2 dagar och fick dela rum, första natten var vi själva jag och Nova, andra natten kom det in en mamma med bebis som skrek konstant hela natten. Nova sa inte ett pip utan sov bara på.
På morgonen berättade hon att hon haft värkar i 48 timmar och sedan 7 timmar efter vattnet gick...tänk så olika det kan vara, inte konstigt att hon var utmattad och bara vill sova...

Efter två dagar fick vi komma hem och det var så skönt! Denna gången tog vi det lugnt med besök och ägnade oss åt varandra. När Leo kom var vi helt utmattade av alla besök, man lär sig;)
Det var verkligen mysigt att se mor- och farföräldrar, fastrar, mostrar, kusiner och vänner som kom på besök! Fina presenter fick både Leo och Nova, tack alla!

Nu började livet som tvåbarnsföräldrar.

Hemma med Nova


Filt och kläder från mormor, överkastet har Farmor sytt.
Vaggan har farfar gjort, i den har Tobbe och Leo sovit i när de var små.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar