torsdag 23 juni 2011

Hur Leo kom till världen

ja, hur han blev till vet ju alla, så då får jag väl berätta hur det var när Leo föddes....

Torsdag:
Åker till Höganäs och besöker Pannkaksladan och äter enormt många pannkakor, kändes som att jag behövde ladda med kolhydrater och åt med minst sagt riklig aptit...tur att det var buffé....


Fredag:
Vaknar kl ett på natten av värkar och inser att idag ska det födas barn!
Tar tiden på värkarna med en Iphone-app och (efter X antal värkar så var jag tvungen att uppgradera appen då jag hade överskridit max antal tidtagningar, prova göra det när du har 3-4 min mellan värkarna!!)
Min TENS-apparat användes och hjälpte verkligen till att lindra smärtan, vankade runt i lägenheten och satt ibland på min pilates boll, kunde inte sitta still då det blev ännu värre. Vid tre väckte jag sambon då jag tyckte det var dax för honom att vakna och han tog tiden. Ringer BB och frågar om de tyckte jag skulle komma in, fick svaret: - Vad tycker du själv? Hmm, funderar lite och bestämmer mig för att avvakta och vid halv 7 så vill jag till BB och vi åker dit.
Är öppen 3-4 cm och de undrar om jag vill åka hem eller stanna kvar...Jag vill gärna stanna och de skickar iväg oss på en promenad. Vi åker och köper frukost och tar en promenad i Slottshagsparken. Strålande solsken och frukosten intas stående mellan värkarna.

Min frukostdate

Fin utsikt ska man ha när man ska föda barn


Går tillbaka till BB och är då öppen lite mer och barnmorskan Cecilia undrar om jag vill ta ett bad? Det gör jag gärna och lägger mig i badkaret, plaskar rundor lite och har det allmänt bra. Tända ljus, saft och vatten serveras och det känns nästan som ett spa...tills det bara säger PLOPP efter en timme! Får panik och fattar inte vad som händer då värkarna sätter igång med full styrka, ringer på barnmorskan som kommer och förklarar att vattnet har gått! Vill UT UR BADET OMDELBART! Cecilia lugnar mig och säger att jag gärna får komma upp men inte ramla. Jag lovar dyrt och heligt att jag inte ska ramla, bara jag får komma upp NU!

Jag kommer upp ur badet, vi går tillbaka till salen och jag frågar lite försynt om man kan få lustgas nu? Självklart fick jag det och himmel vad skönt det var! Lite groggy i början men sen funkade det bra. Lustgasen i en hand och Tobbes hand i den andra så gick det jättebra! Får in en pilatesboll som inte är pumpad ordenligt och kämpar nästan mer med den än med att föda barn och ber om en ny...får det och kan koncentrera mig igen.
Sen efter 3 1/2 timma var det dax att krysta ut,  lustgasen åker bort och efter 20 minuter kommer Leo ut! Jag glömmer fråga om det är en pojke eller flicka när han läggs på mitt bröst men som tur var så tänkte Tobbe på att fråga och får det fantastiska svaret att det är en pojke.
Det var en helt underbar upplevelse och stödet från Tobbe och barnmorskorna var ovärderligt under hela tiden. Sa glad att allt gick som det skulle och att Leo mår bra.

Sen att det var som att föda fram en badboll är ju en annan femma...;) Och ja, det gör ont!!


En dag gammal och lycklig mamma


Får man verkligen ta med sig honom hem, dagen efter checkar vi ut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar